Mobilni telefoni svakodnevno zavređuju pažnju i bude maštu ljudi širom sveta. Ništa čudno, budući da se sve optimizuje prema njima – čitav internet se trudi da izgleda bolje na ekranu mobilnog telefona, poslovi vredni milijarde dolara danas se obavljaju preko mobilnih aplikacija, a svedoci smo i jasno vidljive promene koju intenzivno korišćenje ovakvih uređaja izaziva kod naše dece. Međutim, i pored svega, niko ne žuri sa otporom.
Mobilni telefon je postao mnogo više od onoga što njegovo ime sugeriše. Odavno nije više reč samo o telefonu. Danas je on i naš prozor na internet, fotoaparat, sprava za slušanje muzike, navigator, služi za ispomoć raznih vrsta, gledanje filmova, serija, pristup mnogim online servisima od kojih zavisimo, razmenu poruka i mejlova, obavljanje poslova, komuniciranje sa porodicom, igranje, planiranje, organizovanje,… Vremenom je mobilni telefon postao naš personalni astistent i tako ga i treba posmatrati.
Očekivanja
Prošla godina bila je jako komplikovana, kad je reč o tržištu mobilnih telefona. Usled virusa, koji se pojavio krajem prošle godine, najezda telefona iz Kine preplavila je prodavnice širom sveta. Uglavnom neopravdano, pod sintagmom „kineski telefoni“, misli se na veliki broj telefona koji nemaju neku naročitu dugovečnost. U svemu tome, neki su se odlično snašli, a neki baš i ne.
Godina sukoba
Ukoliko se govori o sukobima, svetska bomba prošle godine bilo je uvlačenje kompanije „Huavej“ u trgovinski spor između Kine i SAD-a. Amerika želi po svaku cenu da drastično smanji trgovinski deficit s Kinom, koji iznosi oko 400 milijardi dolara kvartalno, ili oko 1.500 milijardi dolara godišnje. Pri tom, Amerika ne bira sredstva, niti manire u razračunavanju s kineskim gigantima, naročito ukoliko imaju određenu konkurentnu prednost, kao što je Huavej ima u vidu 5g tehnologije. Stoga se žrtvuje još pokoja milijarda, koja bi pristigla od poslova koji se partnerski rade i zabranjuje da Huavej dobija pristup Guglovim aplikacijama.
Očigledno je da se Huavej koristi kao čip u partiji pokera između Vašingtona i Pekinga, a u međuvremenu, ovaj gigant, premda ne toliko uzdrman van Kine, beleži sjajne rezultate na domaćem tržištu, koje je i najveće na svetu. Brendovi poput pomenutog Huaveja, Šaomija, Viva ili Rilmija, uspevaju da se kombinacijom efikasnog poslovanja i niskih ulaganja, te podrške države, nametnu kao ozbiljni igrači s kojima se mora računati bilo gde u svetu.
Posledice
Bespoštedni okršaj ima pozitivan ishod za korisnike, jer su u prilici da po relativno povoljnim cenama dođu do moblnih telefona sjajnih hardverskih specifikacija, koji su daleko od onoga što se doskora viđalo. Posledica toga su već spomenuta velika očekivanja, kao i smanjivanje prosečne cene prodatog telefona. Kad se uz to doda situacija da je sve manje povoda za zamenu telefona i kupovinu novog, lako se dolazi do odgovora na pitanje zbog čega prodaja mobilnih telefona opada ili stagnira. Kako će se to odraziti na tržište nakon pandemije, sva je prilika, neće se uskoro znati.
Telefona ima sve više na tržištu i sve su raznovrsniji. Karakterstika većine je da su hardverski brzi, imaju dobre baterije i kamere, ali ima i onih koji ni u jednoj od ovih kategorija nisu šampioni, dok kao celina predstavljaju veoma pametnu investiciju.