Dragi naši čitaoci,
Naša gošća Bojana Kovač će Vam ukratko objasniti o primeni digitalnog marketinga u savremenom poslovanju, a za Vas koji bi da naučite više ili želite da sarađujete sa njom možete posetiti njen sajt i pogledati sve kurseve i usluge.
Redakcija SUS-a: Lična karta, predstavite se u par rečenica?
Bojana Kovač :
Ja, Bojana Kovač i sama žrtva advertajzinga – sve što reklamiram ili sam ikada imala priliku da promovišem kroz kampanje sam morala i sama da konzumiram ili kupim.
Mama dvoje dece velike razlike u godinama i zaljubljenik u marketing već 20 godina, naročito digitalni i marketing novih tehnologija.
Redakcija SUS-a: Objasnite nam značaj društvenih mreža za početnike u digitalnom marketingu i prodaji novog proizvoda, brenda ili malog biznisa?
Bojana Kovač :
Koliko god pojedinci izbegavali društvene mreže one su trenutno najmodernija, najjeftinija i najefikasnija platforma za oglašavanje u najvećoj meri malih i srednjih preduzeća.
Da bi jedan tek započeti biznis mogao da opstane na tržištu nije dovoljno samo da ima kompletan proizvod ili uslugu već mora što ranije da počne sa promocijom na tržištu, u nekim slučajevima čak mnogo ranije pre nego što je proizvod spreman za tržište.
Vlasnik ili menadzer mora da bude u spreman da kreira i ispituje javnost i ciljnu grupu pre samog lansiranja na tržište.
To je jedini način jer kada brend oživi offline, treba već uveliko da bude prepoznatljiv ili razvijen u online svetu. Neretko se susrećem sa biznisima koji «samo što nisu krenuli sa promocijom online» i osim budzeta za advertajzing (koji u mnogim manjim firmama gotovo da i ne postoji) marketing se smatra troškom, a ne investicijom postoji još i nedovoljno kreatvnosti, hrabrosti i što je najvažnije ne postoji konzistentnost niti bar okviran plan gde vide sebe i gde žele da budu na digitalnim platformama recimo za godinu dana ili bar šest meseci.
Apsolutno ne postoji svest o konstantnom postojanju brenda online i stvaranja nekog paralelnog suživota brenda koji je u skladu sa postojećim biznis planom. Kompanije bi trebalo da razmišljaju o digitalnoj strategiji i planu sadržaja kao o ušteđevini za penziju ili za neku drugu namenu. Ako vam je cilj da se jednog dana malo povučete iz biznisa, na vreme stvarajte kredibilitet vašeg brenda i online. E commerce je budućnost.
Redakcija SUS-a: Gde i šta mogu da rade koji se bave digitalnim marketingom i advertajzingom?
Bojana Kovač :
U svakoj firmi koja ima odeljenje za marketing ili nema. Može jednostavno da ga pokrene, jer za marketing kažu da je srce biznisa. Boriš se da nađeš devojku? Nemaš novca? Tražiš prijatelje? Sve se opet vraća i oslanja na stari dobri marketing.
Takođe, mogu da rade online na mnogim freelance platformama kojih sad ima zaista mnogo i na kojima mnogi naši ljudi već godinama rade i privređuju kao što su: Upwork, Fiverr, Toptal, 99Design i drugi. Ako ništa mogu da započnu tamo, a završe možda baš u nekoj svetskoj kompaniji.
Redakcija SUS-a: Koliko se traže digitalni marketari na domaćem i stranom tržištu?
Bojana Kovač :
Sa brzo rastućim tehnologijama, i porastom korišćenja društvenih mreža kod nas i u svetu, to je svuda jako popularno zanimanje trenutno. Jedini problem je što se kao i u svim industrijama ili bolje rečeno uslužnim delatnostima pojavio neviđen broj samouverenih mešetara koji samo odrađuju i praktično vežbaju na ozbiljnim biznisima. To nije konkurentno tržište već naprotiv degradira struku ozbiljno, pa je tako ponekad i neugodno da kažeš kako se baviš digitalnim marketingom jer to «eto zna da klikće i njegova snajka ali ne može sad da postigne od obaveza». Tako se nekako i još uvek doživljava od strane srpskog preduzetnika ova profesija. Uprkos tome, puno mladih žele da se dokažu baš u ovoj branši i drago mi je da su prepoznali da za razliku od neki prošlih marketara nazovimo ih hipstera milenijalsa, nove generacije su više svesne značaja i potrebe da poseduju kompletan set veština od programiranja do dizajna, odnosno onih veština koji će ih dovesti do željenih pozicija i ciljeva rada u marketingu.
Redakcija SUS-a: Recite nam nešto Vašim kursevima ?
Bojana Kovač :
Kursevi koje ja vodim u Privrednoj Komori Srbije i koje takođe držim privatno za kompanije i pojedince, kao i u školama pokrivaju osnovno i donekle napredno znanje iz oblasti digitalnog marketinga. Mislim da su jako dobro konciprani jer pre svega nude konkretne korake i alate za bukvalno sve što vam je neophodno da se bavite ovim poslom jer dobijate i besplatan e book sa svim alatima i koracima koji vam olakšavaju rad i istraživanje na ovu neiscrpnu i zanimljivu temu odnosno oblast. Ponekad volim da kažem da ih ja ne učim da pišu več da čitaju, i da kasnije znaju i sami da se snađu u dzungli informacija ukoliko ih naravno tema i posao koji rade u marketingu dovoljno privuče i inspiriše.
Detaljnije o kursevima na : https://redqueen.rs/kurs/
Redakcija SUS-a:Šta bi ste preporučili mladim generacijama o digitalnoj pismenosti?
Bojana Kovač :
Da za početak odslušaju sve kurseve koji se mogu naći besplatno na internetu kao što je HubSpot, Facebook Blueprint, Later, Coursera i mnoge druge i da se pretplate na sve moguće newslettere koji su vezani za digitalni marketing. Na početku im neće sve biti baš najjasnije ali u kombinaciji sa praksom i svakodnevnim slušanjem i dobijanjem novih informacija, kockice će polako početi da ima se slažu. Naučiće pre svega terminologiju koju kasnije mogu i da primenjuju kao i da istražuju dublje značenje tih reči, naravno u skladu sa primenom. Kad je u pitanju digitalni marketing i oglašavanje, zapamtite – ništa bez prakse. Društvene mreže su i osmišljene da bi pod kapom «druženja» prodavali patike svom najboljem drugu koji vam je rekao koje patike voli.
Naravno, kasa je kod Marka.