Pre šest godina na važnom auto-putu A52, koji polazi od nemačko-holandske granice na zapadu i najvećim delom ide kroz Diseldorf, desila se zanimljiva situacija. Tri kamiona, na prvi pogled kao da su iz šlep službe, vozila su se desnom trakom, ali sa šoferima koji uopšte nisu upravljali vozilima.
Dajmler je tako u Diseldorfu predstavio svetsku ekskluzivu: kamione koji su zajedno sa ostalim vozilima samostalno vozili, dok je vozač samo sedeo u kabini. Autonomni kamioni su opremljeni sistemom, koji bi se sa engleskog mogao prevesti kao „pilot veza na auto-putu“ (Highway pilot connect). Tri kamiona koja su učestvovala na ovoj svetskoj premijeri auto-putem A52, bila su opremljena radarima, kamerama i antenama, pomoću kojih se prikupljaju informacije, nakon čega ih sistem obrađuje i omogućuje kamionima samostalnu, autonomnu vožnju. Kamion može u potpunosti da sam vozi, nije mu potrebna infrastrukturna podrška sa puta, već samo putem kamera i radara prate stanje na putu, belu crtu koja mu je putokaz, a ukoliko se ispred jednog kamiona ili više njih ubaci neko drugo vozilo, sistem prati situaciju i prilagođava brzinu i rastojanje između vozila. Brzina kojom su se ova tri kamiona kretala iznosila je osamdeset kilometara na čas.
Smisao Dajmlerove tehnologije „pilot veza na auto-putu“ i jeste povezivanje više kamiona u formaciju, kako bi se ostvarile uštede. Rezultati su se odmah videli u poređenju sa klasičnom potrošnjom.
Šta se dešava u vožnji?
Ukupni domet kontrolne jedinice putem koje vozila komuniciraju u koloni je do 200 metara, a udaljenost između kamiona petnaest metara. U ovakvoj formaciji mogu se spojiti do šest kamiona. Sve vreme vožnje kamioni primaju informacije od prvog kamiona u koloni, a ako dođe do nepredviđenih okolnosti, kao što naglo kočenje zbog predmeta na putu ili dođe do potrebe za usporavanjem zbog poledice, tada i ostala vozila mogu da na vreme reaguju kočenjem ili prebacivanjem kontrole vožnje na vozača. Zanimljivo je da vozač ne može da ustane sa vozačkog sedišta, kao ni da spava tokom vožnje, već i dalje mora da bude u pripravnosti.
Ukoliko bude potrebe za prestrojavanjem u drugu traku, to ipak nije moguće, još uvek. Ako je potrebno preteći neko drugo vozilo, sugeriše se vozaču da preuzme kontrolu nad kamionom. Ako se želi isključiti sa auto-puta, u tom slučaju, ponovo šofer preuzima kontrolu. Vozači na tabletu u kabini mogu da prate šta se dešava s prvim kamionom, a prati se i topologija terena tako da tempomat u kamionu može unapred da proceni koju brzinu treba da održava, kako bi se na najlakši način savladao uspon.
Sistem „pilot veza na auto-putu“ se pokreće jednostavno, putem dva dugmeta – prvo omogućuje kamionu samostalnu, autonomnu vožnju, a drugo omogućuje vožnju u formaciji. Iza ova dva dugmeta nalazi se složen sistem koji se sastoji od dva radara. Prvi ima domet od sedamdeset, a drugi do dvestapedeset metara. Između njih je smeštena stereo kamera koja može da uhvati sliku udaljenosti do sto metara. Pored nje, tu je i video kamera koja može da snimi stanje na terenu udaljenosti do trista metara. Sve to ulazi u centralnu jedinicu koja obrađuje podatke i zatim upravlja hibridnim kolom upravljača.
Osim toga, ovde se nalaze i dve bežične antene koje paralelno odašilju signal drugim kamionima, međusobno mogu da izmenjaju do deset poruka u sekundi. Putem antena se odašilju informacije koje prvi kamion prima od kamera i radara, kako bi sistemi u ostalim kamionima na vreme mogli da predvide moguće problematične situacije u prometu, pa čak i ako ih ne vide.
Šta je sledeće?
Autonomna vožnja je logičan sledeći korak koji forsira auto-industrija, kako bi se ostvarila ušteda goriva, a istovremeno prevezlo više tereta, dok je cilj da se kamioni što manje gase. Tako je nastao izraz „Internet of things“ koji raznim uređajima omogućuje praćenje, analizu i komunikaciju raznih vrsta uređaja. Iz „Dajmlera“ su istakli kako će njihovo prvo autonomno vozilo ipak da bude automobil pre kamiona.
Četvrta industrijska revolucija
Sve ovo povlači i temu o izvorima energije koji se koriste za transport, tako da se moraju potražiti i alternativni izvori energije, odnosno pojava novih modela koje će pokretati vetar i sunce, čime će da se promene i postojeći poslovni modeli. Svakako da internet umnogome olakšava i transport i logistiku, što omogućuje da sve jedinice međusobno komuniciraju i izmenjuju razne prometne informacije, tako da se vozači bave samo vožnjom, bez dodatnih administrativnih poslova.